Teman lelaki ragui kesucian

SOALAN

SAYA berusia 20 tahun dan masih belajar di kolej. Saya mempunyai kenangan silam yang buruk dan menghantui diri saya selama ini. Walaupun boleh menerima hakikat yang berlaku, saya tertekan dan masih dihantui kisah silam itu.


Ketika berumur sembilan tahun, saya dicabul oleh pakcik saya. Saya memang rapat dengan dia. Satu hari saya tertidur di sebelah dia ketika menonton televisyen.

Saya tersedar daripada tidur apabila kemaluan saya berasa sakit. Namun saya tak tahu sama ada saya diperkosa ketika tidur atau hanya dicabul.

Ini kerana ketika terjaga daripada tidur, pakcik saya sedang menekan kemaluan saya dengan jari, tapi tidak sampai masuk ke dalam.

Saya ingin tahu sama ada saya masih dara atau tidak. Saya buntu apabila teman lelaki suruh saya bercakap jujur dengannya sama ada saya masih dara atau tidak.

Saya tidak pernah melakukan hubungan seks dengan mana-mana lelaki. Saya sayangkan dia. Patut ke saya berterus terang dengannya?

RIN

JAWAPAN

Kisah silam saudari dicabul pakcik sendiri memang sesuatu yang menyedihkan dan Dang Setia bersimpati pada saudari. Hakikatnya, saudari tak bersalah kerana dianiaya.

Soal sama ada saudari masih dara atau tidak, jujur Dang Setia tidak mampu menjawabnya dan ia hanya boleh dipastikan selepas melakukan pemeriksaan doktor.

Yang pasti, saudari tidak sepatutnya dihukum, sebaliknya lebih memerlukan sokongan sewajarnya daripada orang di sekeliling untuk mengatasi kenangan pahit itu dan bukan diberi tekanan yang menambah bebanan.

Tindakan teman lelaki yang mahu saudari berterus terang sama ada saudari masih dara atau tidak, bagi Dang Setia sangat tidak wajar. Ya, memang benar, setiap lelaki seboleh-bolehnya mahu kekasihnya seorang yang suci.

Namun, sebelum mengharap kesucian pasangannya, si lelaki perlu terlebih dulu memastikan dia sendiri suci. Jangan ‘kesucian’ orang lain saja diutamakan tapi ‘kesucian’ diri ditolak ke tepi.

Selain itu, jika seorang lelaki jujur dan ikhlas dalam percintaan, satu ciri yang perlu ada ialah dia harus bersedia menerima pasangannya seadanya.

Jika dia terlalu berkira dan enggan menerima kekurangan yang ada, itu petanda dia kurang sesuai menjadi pasangan, oleh itu ada baiknya hubungan yang terjalin ditamatkan bagi mengelak timbul masalah lain di masa depan.

Bagi Dang Setia, itu yang perlu saudari lakukan sekarang terhadap teman lelaki. Rasanya, tidak perlu saudari menceritakan kisah pahit itu.

Ini kerana jika diceritakan juga, tiada jaminan teman lelaki akan faham dan simpati kepada saudari, sebaliknya ada kemungkinan wujud persepsi negatif dalam dirinya terhadap saudari.

Justeru, memadai saudari memberitahu teman lelaki, jika dia benar-benar cinta dan percaya pada saudari, jangan sejarah lama dijadikan perkiraan utama, sebaliknya lihat situasi masa kini sebagai ukuran.

Maksudnya, terima saudari seadanya berdasarkan situasi sekarang. Jika dia yakin dan percaya dengan saudari, insya-Allah dia layak menjadi pasangan hidup saudari.

Namun jika dia terlalu ragu dan was-was, katakan padanya, cari orang lain yang dia lebih yakin dan percaya.

0 comments:

Artikel Terkini Setiap Hari

Masukkan Emel Anda Di Sini:

Delivered by FeedBurner

BloggerSunti

Semua artikel di dalam blog ini bukanlah hasil tulisan penulis tetapi merupakan petikan daripada beberapa sumber seperti akhbar, majalah, internet dan sebagainya. Untuk mendapatkan artikel terkini, anda bolehlah mengisi kotak emel dan anda juga dialu-alukan memberi komen atau pandangan berdasarkan artikel yang disiarkan. Terima kasih.

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP