Teman wanita goda berzina

SAYA lelaki berumur 19 tahun. Saya sedar kesalahan saya dan kekasih yang sudah terlanjur. Saya ingin berubah untuk tidak melakukan lebih daripada itu dan juga yang ringan-ringan.

Saya sudah meluahkan keinginan kepadanya, tapi maklum balasnya tidak seperti saya jangkakan. Apabila saya kata tak nak lagi berzina dengannya, dia kata saya yang mengajarnya berzina.


Dia menganggap jika saya tidak mahu berzina dengannya, itu bermakna saya tak sayang dia. Memang agak pelik bila lelaki yang cuba berhenti daripada berzina, tapi yang perempuan sebaliknya.

Saya sayangkan dia dan mahu percintaan kami berlandaskan syariat Islam. Saya akui bersalah, tapi kini menyesal. Apa perlu saya lakukan untuk hentikan melakukan perkara terkutuk itu tanpa berpisah dengan kekasih saya?

RIZ
Dalam usaha untuk berubah kepada kebaikan dengan mematuhi syariat Islam, iltizam atau komitmen saudara sangat penting. Kini, iman saudara seperti diuji. Dalam usaha untuk berhenti berzina, kekasih pula enggan.

Inilah godaan namanya. Kata orang alim, godaan itu lazimnya hadir daripada syaitan, tapi banyak juga godaan datang daripada manusia yang bersifat syaitan.

Biarpun kata-kata itu kedengaran keras kerana seolah-oleh menyamakan buah hati saudara dengan syaitan, ia hakikat pahit yang perlu kita terima bersama.

Yang nyata, dalam soal menunaikan amar makruf, nahi mungkar ini, kita tidak boleh berkompromi.

Di dalam al-Quran sudah tertulis, sesungguhnya hanya ada dua jalan (kehidupan) untuk manusia, satu jalan Allah dan satu jalan syaitan serta iblis. Maksudnya, tiada jalan tengah.

Oleh itu, jika kekasih saudara tidak mahu mengikut saudara ke jalan Allah, bermakna dia mengajak saudara menuju jalan syaitan. Dengan itu saudara wajib meninggalkannya.

Ini bermakna tidak timbul persoalan: “Apa perlu saya lakukan untuk hentikan melakukan perkara terkutuk itu tanpa berpisah dengan kekasih saya?”

Sesungguhnya, saudara tidak sepatutnya berasa serba salah untuk meninggalkan kekasih jika dia enggan patuh perintah Allah.

Tidak seharusnya kita membuat pilihan antara Allah dengan kekasih, kerana sewajibnya cinta kita yang utama adalah kepada Allah dan bukan kepada manusia.

Akhir sekali, Dang Setia doakan supaya saudara kuat semangat, tabah dan jangan mudah tunduk dengan cabaran yang mendatang kerana usaha ke arah kebaikan memang banyak cabaran.

Jangan sia-siakan hidayah yang Allah kurniakan kepada saudara, sebaliknya jaga dan pelihara ia sebaik-baiknya dengan amal ibadat yang berterusan.

0 comments:

Artikel Terkini Setiap Hari

Masukkan Emel Anda Di Sini:

Delivered by FeedBurner

BloggerSunti

Semua artikel di dalam blog ini bukanlah hasil tulisan penulis tetapi merupakan petikan daripada beberapa sumber seperti akhbar, majalah, internet dan sebagainya. Untuk mendapatkan artikel terkini, anda bolehlah mengisi kotak emel dan anda juga dialu-alukan memberi komen atau pandangan berdasarkan artikel yang disiarkan. Terima kasih.

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP